पोथी
समीक्षा - अम्बरा
कोनहु भाषाक जिबैत होयबाक
प्रमाण की ? इएह जे जाहि क्षेत्र विशेष मे ओ भाषा बाजल जाइत अछि ओहि क्षेत्रविशेष
केर हरेक व्यक्ति (वा अधिकांश व्यक्ति) ओहि भाषा केँ अपन मातृभाषाक रूप मे बजैत हो
। “हरेक” मतलब हर वर्गविशेषक लोक – चाहे ओ कोनहु वयसमूहक हो, चाहे ओ कोनहु जातिक हो, चाहे ओ कोनहु धर्मक हो
अथवा कोनहु व्यापार / व्यवसाय सँ जुड़ल हो । मात्र बजैत हो - सएह टा नञि, अपितु
ओहि भाषाविशेष मे अपन रचनात्मक ओ सर्जनात्मक योगदान सेहो करैत हो । “मैथिली” केँ
सम्पुर्ण रूपेँ ई सौभाग्य आइ धरि कहियो नञि भेँटि सकल ।
एक दिशि, कोनहु “एक समूह” कोनहु
“दोसर समूह” केँ मैथिली नञि बाजय देलखिन्ह वा नञि पढ़ए - लिखए देलखिन्ह आ “मैथिली”
केँ अपन बपौती सम्पत्ति बना कऽ रखलन्हि । दोसर दिशि, चुँकि “पहिल समूह” मैथिली केँ
अपन बपौती सम्पत्ति कहि देलन्हि तेँ “दोसर समूह” सेहो मैथिली बाजब वा मैथिली पढ़ब –
लिखब छाड़ि देलन्हि । मैथिलीक लेल ई परम दुर्भाग्यक गप्प रहल । घऽर - घरारी आ
सम्पत्तिक बँटवारा भऽ सकैत छै, माएक नञि; मैथिल लोकनि केँ से बात बुझबा मे बहुत
विलम्ब भेलन्हि । कारण जे हो, पर “माए मैथिली” केँ ई सौभाग्य आन समकक्ष भाषाक अपेक्षा
बहुत काल धरि नञि भेँटि सकलन्हि ।
सम्प्रति खुशीक बात ई जे पछिला
किछु वर्ष सञो समय बदलल अछि आ हरेक वर्गविशेषक लोक अपन रचनाशीलता सँ माए मैथिलीक
आँचर भरि रहल छथि । शुरुआत मे गति बहुत सुस्त छल आ श्री विलट पासवान “विहंगम” वा
स्व॰ फजलुर्रहमान हासमीजी सन एक – आधहि टा नऽव नाम देखबा मे अबैत छल पर आइ एहेन नाँव
सभक संख्या बहुत तेजी सञो बढ़ल अछि । एहने एक गोट वरिष्ठ रचनाकार छथि श्री
राजदेव मण्डलजी । आइ हुनिकहि लिखल एक गोट काव्य संग्रह “अम्बरा” केर
समिक्षा लऽ कऽ हम अपनेक सोझाँ उपस्थित छी ।
“अम्बरा” - रचनाकारक गोटेक
पचहत्तरि टा काव्य रचना केँ अपना मे समाहित कएने अछि । सभटा कविता “अमित्राक्षर
छन्द” मे अछि । पर डेरएबाक काज नञि; “अमित्राक्षर छन्द” रहितहुँ “मित्राक्षर छन्द”
केर रचना सन प्रतीत होयत आ पढ़बा मे ओहने लयबद्ध आ रुचिगर लागत । यथा :-
अहाँ कहैत छी – कायर
बनबसँ नीक
हिंसक भऽ जाएब से
अछि ठीक
लोक कहत - वाह-वाह
किन्तु हमरा लगैत
अछि ई अधलाह ......................... “अहिंसक वीर”
बिनु उचित शब्द केर भाव मरि जाइत अछि आ बिनु
भावक शब्द तँ शब्दकोशहि बुझू । पर ई दोष एहि कविता संग्रह मे कतहु देखबा मे नहि
आओत । उचित शब्द ओ समीचीन भाव केर अजगुत संगम देखबा मे अबैछ । जेना कि
तप्त रेतपर
फरफड़ाइत माछ
कानि – कानि
कऽ रहल नाच
रेतापर फाड़ैत चीस
उड़बाक लेल आसमान
दिश
अभागल
देहसँ झड़ए लागल
चाँदीकेँ कण
झूमि उठल
कतेको आँखिक मन
जरि रहल माछक तन ........................ “बाउल परक माछ”
सम्पुर्ण काव्य रचना विशुद्ध
खाँटी मैथिली मे थिक; हँ कत्तहु – कत्तहु किछु हिन्दी शब्दावलीक प्रयोग ठीक सँ मेल
नञि खाइत अछि, पर से अत्यल्प । भाषा बहुतहि सहज ओ स्वभाविक थिक आ ताहि कारणेँ
पढ़बा काल घटनाक्रम वा वर्णित विषय पाठककेँ अपना समक्ष घटित होइत प्रतीत होएतन्हि
। जेना कि देखल जाओ
शब्द नहि रहल दिलक
बोल
तेँ नहि रहल ओकर मोल
......................... .................
बजैत रहैत छी अमरीत
बोल
भीतर रखने बीखक घोल ......................... “दिलक बोल”
कोनहु साहित्य मे जँ विविधता
नञि हो तँ ओ सम्पुर्ण नञि कहबैछ । जहिना भोजन मे षड्रस केँ भेनाइ आवश्यक तहिना
साहित्य मे नवरस ओ तकर उपरस सभक समावेश परमावश्यक । मात्र शिंगार ओ भक्ति रसोपरस
सँ साहित्य समग्र नञि भऽ सकैछ – एहि प्रकारक साहित्य श्रृजन एकभगाह ओ असन्तुलित
कहबैछ । “अम्बरा” मे ई दोष नञि । एहि छोट – क्षिण काव्य संग्रह मे बहुत अधिक “विषय
- वैविध्य” थिक । हरेक रचना भाव – स्वभाव मे एक दोसरा सँ भिन्न । आ इएह एकर सभसँ
पैघ विशेषता थिक । एक दिशि “जाति” आ “हम फेर उठब” सन रचना जञो सामाजिक वैषम्य पर
प्रहार करैछ तँ दोसर दिशि “ज्ञानक झण्डा” सन कविता समाज मे पसरल अंधविश्वास आ
अशिक्षा पर । कमजोर वा दलित व्यक्तिक मनोदशाक केहेन मार्मिक चित्रण कएल गेल अछि से
देखू
टप – टप चुबैत खूनक
बूनसँ
धरती भऽ रहल स्नात
पूछि रहल अछि चिड़ै
अपना मन सँ ई बात
आबऽ बाला ई कारी आ
भारी राति
कि नहि बाँचत हमर
जाति ..... ? ................. “चीड़ीक जाति”
“हथियारक सभा” आ “अहिंसक वीर” सन रचना
कोनहु समस्याक शान्तिपुर्ण समाधान करबा पर ओ अहिंसा पर जोर दैछ आ अनेरोक रक्तपात व
नक्शलवादी प्रवृत्ति केँ विरोध करैत बुझना जाइछ । देखल जाओ
सुनह लगाबह ध्यान
खोलह अपन अपन कान
तब भेटतह आजुक
सम्मान
बिनु देहसँ गिरौने
रकत
कऽ सकैत छह दोसर
जुगत
................................................ .........
बिनु हिंसाकेँ जे
कएने होयत हृदयपर राज
ओकरे भेटत ई अमूल्य
ताज ...................... "हथियारक सभा"
एहि पोथी मे “मुनियाँक चिन्ता” आ “कथीक
गाछ” नामक बालकविता सेहो अछि, जाहिमे बहुत सुन्नर ढंग सँ बाल मनोभाव केँ व्यक्त
कयल गेल अछि । मुनियाँक छोट भाए केर जन्म भेलै, पूरा परिवार खुशी मना रहल छल आ
मुनियाँ कानि रहलि छलि । पुछला पर की उत्तर भेटलैक से अपनहु सभ सुनू
ई तँ छै खुशीक बात
जनमल तोरा भाए
कतेक खुशी छह तोहर
माए
दादी, सबटा जानै छी
हम ओहि लए नहि कानैत
छी
चिन्ता अछि हमरा आब
के कोराकेँ लेत
दूधो माए पिबऽ नहि
देत ........................ “मुनियाँक चिन्ता”
“गाछक हिस्सा” आ “गाछक बलिदान” पर्यावरण
असन्तुलन ओ तकर रक्षण दिशि ध्यानाकृष्ट करैछ जखन कि “मनोवाणछित चान” आ “परेमक
अधिकार” किञ्चित् शिंगार रसक कविता थिक । “बाढ़िक चित्र” नामक कविता मे २००८ ई॰ मे
कुसहा लऽग टुटल कोसीक बान्ह सँ आयल बाढ़िक बहुत मर्मस्पर्शी आ सजीव चित्रण कयल गेल
अछि । किछु अंश द्रष्टव्य थिक
एहसरि
अर्धनग्न स्त्री
परिश्रान्त
मुख क्लान्त
बैसल अछि धारक कात
देह स्नात जिअत अछि
कि मुइल
साइत सोचि रहल अछि
इएह बात
एखनहि निकलल अछि
संघर्ष कऽ बाढ़िक
धारा सँ ........................ “बाढ़िक चित्र”
सम्प्रति मैथिली साहित्यक दशा – दिशा, मैथिलीक
प्रति कविक प्रतिबद्धता ओ ताहि सन्दर्भ मे देल गेल स्पष्टीकरण देखल जाओ
दोसरोक माय
अछि हमरे माय
तँ कि यौ भाय
अपना मायकेँ बिसरि जाइ
..........................................
मैथिलीक अछि असीम
भण्डार
एहि बात केँ हम सोचि
ली
घर भरल हो जखन
दोसरासँ किएक पैंच
ली
राखि संतोष करी उपाय
की यौ भाय । ....................................... “माय”
ओना तँ हरेक कविता चर्चाक अपेक्षा
रखैत अछि पर से सम्भव नञि । जहिना भात सीझलै कि नञि से ओहि मे सँ मात्र एक टा दाना
केँ छूबि अन्दाज लगाओल जा सकैछ आ तहिना उपरोक्त किछु उदाहरण सभ सँ समग्र पोथीक
अनुमान । व्याकरण केर दृष्टिकोन सँ एहि पोथीक एक गोट खास विशेषता अछि जे विभक्ति
(कारक चिन्ह वा शब्द) प्राचीन मैथिली जेकाँ मूलशब्द केर संगहि लिखल गेल अछि ।* अन्त मे मैथिलीप्रेमी पाठक लोकनि सँ एतबहि कहए चाहबन्हि कि ई कविता संग्रह
हुनिका आशा सञो बेसी रुचिगर लगतन्हि ।
पोथीक नाँव :– अम्बरा ( मैथिली
कविता संग्रह)
लेखक :– श्री राजदेव मंडल
प्रकाशक :– श्रुति प्रकाशन ८/२१, भूतल, न्यू राजेन्द्र नगर, नई दिल्ली - ११०००८
प्रकाशक :– श्रुति प्रकाशन ८/२१, भूतल, न्यू राजेन्द्र नगर, नई दिल्ली - ११०००८
दाम :– १०० टाका मात्र
* प्राचीन मैथिली मे संस्कृतक प्रभावक कारणेँ कारक चिन्ह वा
विभक्ति मूलशब्दक संगहि लिखल जाइत छल । आधुनिक मैथिली मे बहुधा फुटका कऽ लिखल जाइत
अछि अथवा मिश्रित स्वरूप मे । मिश्रित
स्वरूप - माने कि किछु कारक चिन्ह संग मे (यथा – कारणेँ) आ किछु फुटका कऽ (यथा –
चौकी पर) । संस्कृत मे विभक्ति चिन्ह वा शब्द नञि होइत अछि अपितु मूल शब्द मे
विकार उत्त्पन्न कए “शब्द वा धातु रूप” बनाओल जाइत अछि तेँ ओ हमेशा मूलशब्दक संगहि
रहैछ । पर मैथिली समेत आन आधुनिक भारतीय आर्यभाषा सभ मे ई शब्दविकृति वा धातुविकृति नञि होइछ (अधिकांशतः) आ तेँ कारक केर विभक्ति निरूपनार्थ अलग आखर वा शब्द
होइत अछि ।
“विदेह” पाक्षिक मैथिली
इ – पत्रिका, वर्ष –५, मास –५४ , अंक –१०८ , १५ जून २०१२ मे “स्तम्भ २॰६”
मे प्रकाशित।
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